Balkanski ratovi i ukidanje autonomije Sandžaka

Muftija Šemsikadić, kao što smo imali prilike vidjeti, borio se svim raspoloživim sredstvima kako bi sačuvao svoj voljeni Sandžak i Bosnu, nadasve Bošnjake i sve dobre ljude. Naizgled kratkovidim posmatračima može da izgleda da u svojoj nakani nije uspio. Naravno da nije tako! On je svojim primjerom pokazao da nije i da nikada neće halaliti i oprosti rasparčavanje Sandžaka, računajući da će se u doglednom vremenskom periodu pojaviti nove generacije i novi muftije, koji će se istom žestinom boriti za ovu rodnu grudu i svoj narod.

Na Berlinskom kongresu 1878. godine, kao što smo već pisali u nekim od prošlih brojeva „Glasa islama“, Bugarska je morala da prihvati odredbe u korist Turaka, Grka i Rumuna koji su živjeli na njenoj teritoriji, a Srbiji i Crnoj gori je kao uslov za priznanje nametnuta obaveza zaštite vjerskih prava manjina. (Dimitrijević V., Paunović M., Ljudska prava, Beograd, 1997., str. 399)

Možda je i to uticalo da srpska vojska prilikom ulaska u Novi Pazar, u Balkanskim ratovima, nije bila previše gruba prema bošnjačkom stanovništvu, kako ističu neki naši istoričari.

Balkanski ratovi su se odigrali 1912. i 1913. godine. Prema određenim istorijskim podacima, u priličnoj mjeri obojenim „komunističkom“ ideologijom, ulazak srpske vojske u Novi Pazar opisan je na sljedeći način: „U tom ratu, Ibarska vojska je iz Srbije nastupala prema Novom Pazaru, mjestu gdje joj je jedino bio organizovan otpor, iz tri pravca. Borbe za Novi Pazar, a to znači i za njegovu okolinu, trajale su od 19. do 23. oktobra 1912. godine. Ostalo je zabilježeno da je srpska vojska ušla u Novi Pazar 23. oktobra 1912. godine oko 15 časova i da se veoma korektno odnosila posebno prema muslimanskom življu.“ ( www.tutin.co.yu/istorija&geografija.htm )

No, i pored toga, ranija, ali i kasnija dešavanja govore u prilog tvrdnji da se tu radilo o trenutnoj političkoj i vojnoj kalkulaciji. To se najbolje objašnjava sljedećim činjenicama:  „Srbija i Crna Gora, nakon ankesije BiH, usmjeravaju svoje ambicije ka jugu, zahvatajući Sandžak, Kosovo, Makedoniju, Skadar i sjevernoalbanske krajeve. Srbija i Crna Gora su, i prije sticanja svoje nezavisnosti, bile posebno zainteresovane da osvoje Sandžak kako bi se preko ove teritorije neposredno povezale. Srbi su pisali da je Sandžak za osmansku državu slijepo crijevo, a za Srbiju pupak.“ (Jelinić Đ.,  Novopazarski Sandžak, Beograd 1910,1. Počev od 1827. nazivom “Stara Srbija” Srbi označavaju teritoriju Kosova, Sandžaka, južnog Pomoravlja i sjevernog Povardarja. Termin “Južna Srbija” uveden je nakon 1912. kada su u sastav Srbije ušle Makedonija, Kosovo, dio Metohije i Sandžak. Pod terminom “Sjeverna Srbija” podrazumijevala se dotadašnja teritorija države Srbije; upor. D. Petrović, Sandžak: (prema) Raška oblast, “Has”, br. 70, Novi Pazar 17. februar 1999.)

Predstavnici Srbije i Crne Gore potpisali su još u junu 1876. u Veneciji tajni ugovor i vojnu konvenciju. Po ovom ugovoru: “obe visoke ugovarajuće strane zaključuju savez kome je opšti cilj oslobođenje hrišćana a bliži i neposredni cilj oslobođenje srpskog naroda u evropskoj Turskoj “.( Bandžović, S.,  Ratovi i demografska deosmanizacija Balkana (1912.-1941.) Prilozi, 32, Sarajevo, 2003., str. 179-229.)

Sandžak je pritom bio izdijeljen na interesne sfere ove dvije države. ( Jovanović S.,  Stvaranje crnogorske države i razvoj crnogorske nacionalnosti, Cetinje 1948, 314-316. Srpski general Petar Bojović 1907. u knjizi ‘Vaspitavanje vojnika’ piše: “Ima dosta naše braće Srba muhamedanske (turske) vjere. Oni su, kao i oni katoličke vjere, bili prisiljeni da prime muhamedansku vjeru. Ali ipak su pravi Srbi i govore pravim srpskim jezikom. Takve naše braće muhamedanske vjere ima najviše u Bosni, Hercegovini, Staroj Srbiji i Makedoniji. Oni siromasi, iako se po svom neznanju nazivaju Turcima, nisu Turci nego pravi Srbi čije su pretke Turci natjerali silom da prime muhamedansku vjeru. Oni sada i sami počinju uviđati da su Srbi i počinju se priznavati i nazivati Srbima muhamedanske vjere, kao što priznaju da su Srbi i oni katoličke vjere nazivajući se Srbima katolicima. Zbog ovoga mi treba uvijek da imamo na umu onu pametnu srpsku izreku: “Brat je mio, koje vjere bio”. Bog prašta njima, jer im je silom naturena tuđa vjera, koju će oni ostaviti i primiti svoju pradjedovsku pravoslavnu vjeru i slavu, kad ih, ako Bog da, oslobodimo i s nama sjedinimo u veliku i silnu srpsku državu, kao što je to bilo pod carem Dušanom Silnim” – prema: T. Gavrić-D. Simović, Vojvoda Petar Bojović, Beograd 1990, 40-41.)

Albanci su također svojatali Sandžak, proglašavajući ga, zajedno sa Kosovom, za „Gornju Albaniju“.( B. Hrabak, Novopazarski Sandžak između Austro-Ugarske i Arbanasa, Užički zbornik, br. 21, Užice 1992, 35; upor. P. Bartl, Albanci, Beograd 2001, 94)

Austrijanci su, pak, smatrali da je Sandžak za Bosnu „isto što i posjedovanje Bosfora za Crno more“. (K. Isović, Austro-ugarsko zaposjedanje Novopazarskog sandžaka 1879. godine, Godišnjak Istorijskog društva Bosne i Hercegovine, god. IX, Sarajevo 1958, 111. O nastanku, granicama i fizionomiji Sandžaka opširnije vidi: H. Šabanović, Bosanski pašaluk, Sarajevo 1982, 232-234; A. Aličić, Uređenje Bosanskog elajeta od 1789. do 1878. godine, Sarajevo 1983, 61, 84, 122.)

Zbog sveopšte situacije, žive zainteresiranosti, posebno za Sandžak, gdje su, nakon 1878. godine počeli dolaziti i naseljavati se muhadžiri iz BiH, kao i krajeva koji su, odlukama Berlinskog kongresa, pripali Crnoj Gori i Srbiji, srpska vlada je 1909. pravila planove za stvaranje organizacije srpskog naroda u Sandžaku. (Arhiv Srbije u Beogradu (dalje: AS), Ministarstvo inostranih dela Kraljevine Srbije (dalje: MID), Prosvetno-političko odeljenje (dalje: PPO), 1909, br. 122. Opšir. D. Pejatović, Osvrt na nekoliko pitanja iz projekta za stvaranje organizacije srpskog naroda u Novopazarskom Sandžaku 1909. godine, Simpozijum “Seoski dani Sretena Vukosavljevića”, XVI, Prijepolje 1995, 349-359. Dr. Slavenko Terzić u “Politici” od 6. septembra 1993. piše o Sandžaku pri kraju osmanske uprave: “Posljednjih godina turske vlasti uslijedilo je masovno protjerivanje čifčija – Srba zavisnih seljaka sa imanja koja su obrađivali. Ima više primjera nasilne islamizacije, posebno žena, silovanja i drugih oblika svakodnevnog ponižavanja.” Logično bi bilo, po takvom sudu, da se svi ti “nasilno islamizirani” nakon 1912. masovno i dobrovoljno vrate “pravoj vjeri”, ali o tome nema nikakvih potvrda.)

Do realizacije ovog projekta zbog splašnjavanja aneksione krize 1909. i pritisaka evropskih sila nije došlo, ali pojačane obavještajno-informativne aktivnosti, kao ni u prethodnim vremenima, nisu izostale. Srbija je pomagala komitske pokrete Srba u Osmanskom carstvu, ubacivala ljudstvo i oružje, pomagala i organizovala Srbe u borbi protiv organa vlasti, „ali da se to radi organizovano i oprezno.“ ( Safet Bandžović, Ratovi i demografska deosmanizacija Balkana (1912-1941) Prilozi, 32, Sarajevo, 2003., str. 179-229)

 

Nastavit će se

Vijesti

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).